Digitalitza’t

És un servei d’acompanyament i de suport digital obert a la comunitat, on joves formats per la pròpia Fundació Sargim, exerceixen el rol d’agents digitals per acompanyar, formar i apoderar la ciutadania en relació a les seves tramitacions on-line i que mitjançant una mirada inclusiva, participativa i innovadora, lluita contra l’escletxa digital, tot afavorint una societat més equitativa i igualitària sense deixar ningú enrere.

Projecte premiat al Go!ODS 2024
i Millor projecte de transformacio social i impacte comunitari per la Confederació del Tercer Sector

El projecte neix per fer front a 2 problemàtiques socials del territori: l’ocupabilitat dels joves en risc d’exclusió social i la desconnexió digital dels veïns i les veïnes del territori provocada per l’augment de tràmits digitals causats per la COVID-19, la manca de recursos tècnics i d’habilitats digitals dels veïns i les veïnes del territori.

El projecte dona resposta a aquestes qüestions gràcies a una metodologia pròpia:

• Se selecciona un grup de joves que ni treballen ni estudien en coordinació amb serveis socials i altres entitats/projectes del territori. Se’ls dona formació i són contractats per exercir com dinamitzadors digitals.
    • Els joves acompanyen a la comunitat en la realització dels seus tràmits i gestions online.
    • La metodologia participativa permet que els mateixos joves detectin necessitats existents a la comunitat i generin continguts digitals i Píndoles Formatives per tal d’aportar coneixements en alfabetització digital bàsica als veïns i veïnes que més ho necessitin.
    • Reunions de seguiment i coordinació amb altres serveis i projectes de ciutat per capacitar als joves i donar un millor servei comunitari.
    • Eines d’avaluació i seguiment de les atencions dispensades i de les píndoles formatives.

El projecte lluita directament contra la bretxa digital capacitant a les persones que s’atenen perquè puguin incorporar eines i estratègies digitals per realitzar els seus tràmits digitals. Els dinamitzadors digitals acompanyen als veïns i veïnes a fer el tràmit.

• Els dinamitzadors són joves en risc d’exclusió social del territori que, un cop formats, esdevenen agents de canvi digital dels seus veïns i veïnes. Aquests els tenen molt referenciats.
  • La metodologia participativa tant de les persones ateses com de les treballadores facilita la creació de píndoles formatives adaptades a les necessitats formatives reals de la comunitat.
  • Creació d’una xarxa de difusió digital comunitària que interconnecta tots els agents municipals per tal d’oferir el millor servei possible a la població.
  • És un servei gratuït per la població i no cal cita prèvia per ser atès.
  • La comunitat té referenciat l’espai com un servei que dona resposta a múltiples necessitats. Això genera molta difusió mitjançant la mateixa comunitat.
  • En 2022, el primer del projecte, es van arribar a atendre a més de 4.400 persones. Aquest 2023, s’han doblat aquestes dades.
  • No hi ha societat digital sense ciutadans digitals.
  • Punt TIC Itinerant. Contenidor marítim rehabilitat com oficina que permet ubicar un punt TIC en llocs emblemàtics de la ciutat facilitant la realització de tràmits a peu de carrer.
  • MercaTIC. Punts d’acompanyament digital ubicats en 3 Mercats Municipals de la ciutat de L’Hospitalet.

punts digitalitza't

Blocs Florida

Pl. Blocs Florida 15,
    Centre Ana Díaz Rico.

TIC-Truck Collblanc

Pl. Germanes Ocaña, s/n.

Santa Eulàlia

Parada interior del Mercat Municipal de Santa Eulàlia.

Centre

Parada interior del Mercat Municipal del Centre.

Bellvitge

Parada interior Mercat Municipal de Bellvitge – L’Hospitalet de Llobregat.

Dades d’impacte

Acompanyaments digitals

Assistents a les formacions

• Millor projecte de transformació social i alt impacte comunitari per la Confederació del Tercer Sector 2023 i el reportatge de tv3 que s’emetrà en breus)
    • Finalista dels premis europeus “All Digital Awards” en al categoria de “Best changemaker” nominant la figura de la Mercè Carreras creadora tècnica del projecte
    • Menció d’honor en els premis Agenda 2030 de l’Ajuntament de Barcelona.
    • Millor projecte d’innovació 2024 dintre de la categoria ODS 4 “Educació de qualitat” als premis  Go!ODS convocats per Pacto Mundial de la ONU Espanya i la Fundació Rafael del Pino.